#Accountantcy #Digitaliseren #Adviseren #Transformatie

Transformeer naar accountant & topadviseur

23 oktober 2023

Transformeer naar accountant & topadviseur

Het beroep van accountant ondergaat een grote verandering. Digitaliseren, nieuwe prijsformules, meer en betere dienstverlening. Wie kan nog volgen? In dit artikel leggen we je uit hoe je je weg baant in deze transformatie, hoe meer digitaliseren ruimte biedt voor meer en betere adviesverlening.

Waarom automatiseren?

Eigenlijk heb je geen keuze als je efficiënt wil werken. Alles is tegenwoordig paperless, we werken meer en meer met cloud eco-systemen, het verhoogt de productiviteit en niet onbelangrijk… het maakt je een aantrekkelijke werkgever.

Maar efficiëntie is niet alles. Door te automatiseren krijg je meer tijd om op je klanten te focussen. Je krijgt tijd voor het uitdagendere werk. Doordat je meer en andere diensten gaat aanbieden, creëer je concurrentieel voordeel. Je biedt meerwaarde aan je klanten en je speelt gemakkelijker in op hun noden.

Maar dit vraagt een strategische oefening en een grondige analyse van je business model.

(Her)bekijk je business model

First things first. Kies je voor een digitale transformatie, moet je terug naar de basis. Een nieuwe manier van werken vraagt immers een goede voorbereiding.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie zijn mijn (ideale) klanten?
  • Wat zijn hun verwachtingen en interesses?
  • Hoe kan ik die verwachtingen inlossen?
  • Wat kan ik aanbieden, welke expertise heb ik (nog meer) in huis?

Vertrek met hetgeen je in huis hebt. Verandering start namelijk intern. Hoe zit het met de expertise en interesses van jezelf en je medewerkers? Zijn ze bereid opleidingen te volgen? Betrek je medewerkers in deze transformatie, geef ze verantwoordelijkheden binnen hun interessegebied, maak hen ambassadeurs van jouw kantoor.

TIP

Bekijk hoe internationale kantoren je zijn voorgegaan. Het Verenigd Koninkrijk staat hier bijvoorbeeld al veel verder dan wij. Maar kijk ook eens naar andere sectoren, brainstorm met concullega’s, lees boeken, volg opleidingen enz.

Werk naar je nieuwe toekomst

Je business model is klaar, nu is het tijd om dit kritisch in te vullen.

Investeer in software om je processen te digitaliseren. Bevraag je, test uit, praat met je medewerkers en je klanten… Kies de software die voor jou het beste past om het meeste uit jouw expertise te halen.

Ook het werken met nieuwe tools start intern. Kies één (of meerdere) enthousiaste medewerker(s) als key users voor de nieuwe tools. Deze medewerkers motiveren de anderen en zijn het aanspreekpunt voor hun collega’s.

Transformatie van je prijzen

Durf je prijs aan te passen en bied abonnementsformules aan. Automatiseren maakt niet alleen procedures vlotter, maar je kan extra service aanbieden. Ondernemers zijn meer dan bereid om te betalen voor een extra service waardoor ze zelf vaak ook hun omzet kunnen verhogen.

Communication is key

Communiceer ten slotte duidelijk naar je klanten. Leg hen uit waarom je de procedures en prijzen verandert. En ga de baan op, zorg voor een goede begeleiding en opleiding van je klanten.

Als intern alles op wieltjes loopt en je klanten hebben het onder de knie, kan je tijd maken voor het meer uitdagende werk, namelijk meer adviesverlening.

Meer adviseren met Intellifin

Eén van de tools die jouw digitalisering kunnen ondersteunen, is de Ondernemingsradar van Intellifin. Deze adviessoftware is zo opgebouwd dat je rapporten, financiële plannen en toekomstprognoses kan opmaken in een taal die de ondernemer begrijpt, terwijl je dit visueel ondersteunt.

Bijvoorbeeld:

Je klant ondernemer is fietsenmaker en verkoopt, naast de herstellingen die hij doet, ook enkele fietsaccessoires. De verkoop loopt matig, maar hij heeft zijn vaste klanten. Tijdens de jaarbespreking vertel je hem dat hij zijn prijzen gerust wat kan verhogen, maar dat stoot op heel wat tegenwind want hij wil geen klanten verliezen. Met de Ondernemingsradar simuleer je samen met je klant, in real time de impact van een minimale prijsverhoging op de cashsituatie. De ondernemer is overtuigd en verhoogt zijn verkoopprijzen met 1%.

Dankzij de Ondernemingsradar was praten over de toekomst nog nooit ze gemakkelijk.

Wil je meer weten over de features van de Ondernemingsradar? Bekijk ze hier.

Nòg meer insights?

Een waardevolle band opbouwen met je klanten volgens de vier pijlers van Fintegriteit.

18 september 2023

Lees meer #Accountancy #Cijferbabbels #Adviseren #Partners

Analyse in de kijker: marge

Kristel Hermans 7 september 2023

Lees meer #Accountancy #Sector #Cijferbabbels #Hotels