#Accountancy #Adviseren #Cijferbabbels #Inspiratie

Reeks: Cijferbabbels

Kristel Hermans 4 april 2023

Reeks: Cijferbabbels

Deel 3: Babbelmomenten in een boekjaar

Waarom zou je het contact met je ondernemers beperken tot enkel een jaarlijkse bespreking van de resultaten? Nodig hem doorheen het jaar eens een paar keer uit voor bijvoorbeeld een bespreking van de tussentijdse resultaten, of maak eens een optimalisatie, toekomstplan of forecast.

In de vorige artikels van deze reeks kreeg je al tips om je adviesgesprekken tot een hoger niveau te tillen. Nu gaan we dieper in op de verschillende babbelmomenten die er kunnen zijn in een boekjaar. Mooie opportuniteiten om je klanten nog eens uit te nodigen voor een cijferbabbel.

Babbelmomenten

Afbeelding 1

Elk jaar start uiteraard met de balansbespreking van het vorige boekjaar. Tijdens dit gesprek geef je je klanten de nodige inzichten voor zijn toekomst en maak je eventueel al enkele optimalisaties.

Vervolgens nodig je in het voorjaar je klanten met (concrete) toekomstplannen nog eens uit om samen een uitkeringstest en /of toekomstplan te maken.

Vlak voor de zomer is dan het ideale moment om de tussentijdse resultaten eens op een rijtje te zetten. Dat is zeker en vast interessant voor ondernemers die nog een tandje moeten bijsteken.

Voor andere ondernemers is de zomer dan weer een goed moment om een benchmarking voor te maken.

Tenslotte kan je na de zomer de voorafbetalingen bespreken en kan je eens een forecast maken tot het einde van het boekjaar. Je ondernemers gaan hier zeker nog bruikbare inzichten uit halen.

En zo beland je weer in een nieuw jaar waar je de balansbesprekingen kan beginnen inplannen.

Als je meer gesprekken voert met je klant, krijg je meer vragen en ga je meer advies geven en ook meer adviesomzet genereren. Deze gesprekken moeten niet altijd saai en moeilijk zijn. Het is jouw rol als accountant om ervoor te zorgen dat je ondernemer goed wordt geadviseerd. Ondersteun hem met berekeningen, stel de juiste vragen en geef hem de nodige inzichten.

Jij krijgt een betere relatie met je klant, leert zelf meer bij over zijn business waardoor je eigen expertise vergroot en je je andere klanten ook beter kan helpen. Kortom, je krijgt enthousiaste klanten die met plezier hun factuur betalen.

Nòg meer insights?

Reeks: Cijferbabbels

28 maart 2023

Deel 2: Inspiratie voor het toekomstgesprek

Lees meer #Tip&Tricks

Reeks: Cijferbabbels

Kristel Hermans 21 maart 2023

Deel 1: Inspiratie voor de besprekingen van de jaarrekeningen

Lees meer #Tip&Tricks