#Adviseren #Cijferbabbel #Accountancy

Breek met de klassieke jaarbespreking!

Kristel Hermans 6 maart 2017

Breek met de klassieke jaarbespreking!

Traditioneel maakt men bij de jaarbespreking de balans (letterlijk en figuurlijk) van het afgelopen jaar.
Onze mening?
Saai zo'n droge balans! En enkel nuttig als met die info ook iets gedaan wordt.

Vaak wordt deze enorme opportuniteit compleet genegeerd!

Maak gebruik van dit moment om informeel al eens vooruit te kijken.
Wat zijn de plannen van de ondernemer?
Zijn er nieuwe investeringen op til en hoe sluiten zijn financiën hierbij aan?

Enkele voorbeelden:

  • De opslagduur van de voorraden is hoger dan het sectorgemiddelde. Hoeveel geld komt er vrij als men de opslagduur kan reduceren?
  • Wat is de invloed van een snellere invordering?
  • Hoeveel brengt een kleine prijsverhoging op?
  • Bespreek de dividendpolitiek en houd rekening met de belangen van de stille vennoten

Een dergelijk gesprek is de ideale aanloop naar een brainstorming, naar een begeleiding waar uw klant u graag voor betaalt. De ondernemer van vandaag heeft een sparringpartner nodig. ‘Als het schoentje past, trekke het aan!’: zorg dat u die partner wordt!

Te onthouden:

  • Bied in elk gesprek met uw klant een volgend gespreksmoment aan (bv. een plan)
  • Let op welke opportuniteiten er zijn binnen elk gesprek
  • Zorg dat u de geprefereerde gesprekspartner/adviseur wordt van uw klanten (wees proactief!)

Wat kan Intellifin voor u betekenen?

De module ‘Toekomstplan’ van de Ondernemingsradar geeft een instant antwoord op vele concrete vragen. Uit de vragen en antwoorden kan dan een realistisch businessplan gedistilleerd worden. Dat plan zal nooit helemaal uitkomen. En dat is weer een aanleiding voor communicatie en overleg.

Evolutie waarde-indicatie

Nòg meer insights?

Waarom presteert Colruyt beter dan Carrefour?

Kristel Hermans 12 februari 2018

Er wordt veel geschreven over herstructureringen bij Carrefour. Meestal wordt verwezen naar de toegenomen concurrentie van Lidl en Aldi en van de toenemende bestellingen via internet. Om dat te weten te komen vergelijken we Carrefour met Colruyt in de Ondernemingsradar. We stellen vast dat Colruyt veel rendabeler is dan Carrefour. Beide bedrijven hebben last van de concurrentie van Aldi en Lidl, die zorgt voor druk op de prijzen. De verkoopmarge (verschil tussen verkoop- en aankoopprijzen) van...

Lees meer #Trends #Cijferbabbel

Maak gelden vrij die vastzitten!

Paul Hermans 31 januari 2017

Heeft u geld nodig voor de aankoop van een nieuwe wagen, een nieuw project of een kleine investering en wilt u geen beroep doen op een bankfinanciering, kijk dan eerst even naar het geld dat vastzit in de onderneming.

Lees meer #Tips&Tricks #Cijferbabbel #Cashflow